Alles over de historie van het ligconcert©
Kootwijk Radio Kootwijk, Mark Munnik
logo ligconcert




  • @Email 0

historie ligconcert

Ligconcert®

Als kind lag ik, Jeroen van Veen, bij mijn moeder onder de vleugel als zij pianospeelde. De directheid van de klank en de ervaring om liggend te luisteren naar muziek was fascinerend. Later, eenmaal afgestudeerd aan het conservatorium van Utrecht, ging ik mijn eerste cd’s maken. Voordat de cd naar de fabriek werd opgestuurd ging ik altijd op de bank liggen om de muziek nog eens ontspannen over me heen te laten komen, dit doe ik nog steeds.

Ik wil als musicus proberen iets extra’s te bieden aan mijn publiek. Daarvoor ontwikkelde ik een aantal plannen.

In 2005 gaf ik met collega’s een aantal ligconcerten in Canada. In Vancouver gaven we een concert met vier vleugels waarbij het publiek in luxe fauteuils zat. In Edmonton mocht het publiek liggen naast en onder de vleugels, en tijdens het concert ook zachtjes opstaan om een andere ligplek te kiezen. Beide concerten leverden veel enthousiaste reacties op; mensen hadden nog nooit zoiets meegemaakt. De bron van de belevingsconcerten was geboren.

Op een dag bedachten Sandra Mol (mijn levens- en pianoduopartner) en ik een plan om via luchthavens waar Schiphol terminals heeft een pianomarathon te gaan doen. We wilden in 80 uur de wereld rond met muziek van Simeon ten Holt. Ten Holt zelf vond het een waanzinnig idee, hij was er erg vol van. Goede vriend Ton van Asseldonk (emergentiespecialist) was net in die tijd in gesprek met de Schiphol Group over o.a. de beleving van een luchthaven, en samen werkten we het plan verder uit. De musici zouden doorreizen en steeds verder spelen in de compositie. Echte liefhebbers konden eventueel meevliegen. Rond 2007 hadden we de handen ineen van Schiphol, een grote pianofabrikant die vleugels wilde leveren en een reisorganisatie die de tickets wilde betalen. Helaas…kwam de bankencrisis die roet in het eten gooide en het hele plan werd afgeblazen. Maar er staat sindsdien wel een vleugel op Schiphol waar nog steeds op gespeeld wordt!

In dezelfde tijd organiseerde ik jaarlijks het publieksconcert van de Klassieke Muziekweek, een evenement dat door Bureau Promotie Podiumkunsten destijds werd geïnitieerd. Het slotconcert organiseerde ik samen met de Nederlandse Spoorwegen, die voor hun stations ook zochten naar een belevingsruimte in plaats van alleen maar het reizen van a naar b. Klassieke muziek live op stations bracht vele mensen hier drempelloos mee in contact. Zo hebben we concerten in de stationshallen gespeeld, op de perrons en zelfs een project in een rijdende trein. In 2007 deden we een concert met vijf concertvleugels op Utrecht CS dat 10.000 bezoekers trok. Jaren later kregen we nog mails van mensen die zich dit concert nog goed herinnerden; ze kwamen met de roltrap omhoog, waren geraakt door de muziek en bleven luisteren. Dit waren ook drukke dagen voor de pianoverhuurder; op het hoogtepunt moesten er tegelijk 15 vleugels in heel Nederland worden neergezet, logistiek een enorme klus! Helaas werd de Klassieke Muziekweek niet gecontinueerd, maar de zaadjes waren geplant; nog steeds staan er piano’s op stations.

Rond 2009 kwamen Sandra en ik in contact met Hans Kik; hij luisterde naar ons recital in de Stadsgehoorzaal van Leiden. Hij vroeg ons of we al een boekingskantoor hadden (nee), en zo kwamen we ineens binnen bij alle theaters. Elk jaar speelden we een nieuw programma, en toen we met het idee kwamen van een ligconcert in de theaters, moest Hans aanvankelijk lachen. “Weet je wel hoeveel die nieuwe stoelen gekost hebben?” voorspelde hij dat de eerste reacties van de programmeurs zouden zijn. Maar het werd een succes: In het seizoen 2010-2011 deden we ruim zestig theaters aan. We reisden door het hele land en zaten voor aanvang in de kleedkamer door het raampje naar buiten te gluren wat de mensen allemaal meenamen aan luchtbedden en yogamatjes. Na afloop van alle concerten vinden we het leuk even met de luisteraars te praten, zo ontmoeten we af en toe heel bijzonder publiek, bijvoorbeeld actrice Carice van Houten! Ze bleek een groot fan van de Canto Ostinato én van het concept ligconcert. Toen Carice erover schreef in een column in de nieuwe revu waren we wel trots!

Theaterconcerten zijn leuk, maar helaas ben je redelijk afhankelijk van het subsidienetwerk. We hadden gezien bij o.a. de stationsconcerten dat als de subsidient stopte de hele productie ophield. De oplossing om los te komen van subsidiegelden kwam in de vorm van de samenwerking met het Theaterkantoor. Samen met hen hebben we het ligconcertconcept verder vormgegeven en geprofessionaliseerd. We gingen concerten doen met Canto Ostinato voor twee piano’s, The best of Einaudi door Jeroen en later ook Einaudi/Yiruma/Tiersen. In het laatste programma klinken ook werken van Sakamoto en Van Veen zelf. We gingen op zoek naar bijzondere locaties zoals het Scheepvaartmuseum in Amsterdam (waar we elk jaar 4 keer te gast zijn), leegstaande fabriekshallen als de Werkspoorkathedraal in Utrecht, en ook Radio Kootwijk, de Van Nelle Fabriek en de Fokker Terminal (alhier kwam trouwens weer een beroemde fan naar ons luisteren: Armin van Buuren).

Professionalisering hield ook in: de bedrijfsnaam ‘Ligconcert’ deponeren, en een gelijknamige stichting in het leven roepen. Nog steeds verwelkomen we veel nieuw publiek, en nog altijd staan Sandra en ik stiekem te kijken wat de mensen allemaal meebrengen om hun ligconcert zo prettig mogelijk te beleven.
Naast de eerder genoemde programma’s die wij brengen zijn er ook samenwerkingen met diverse andere collega’s; onder andere Joachim Eijlander op cello en Carel Kraayenhof op bandoneon. We hopen nog lang vele ligconcerten® op bijzondere plekken te mogen uitvoeren!

Enkele reacties van bezoekers:
• “wat een mooi intens samenspel tussen de beide pianisten, ze dagen elkaar telkens weer uit!”
• “een prachtig programma met de bekendste muziek van Einaudi, al mijn favorieten live uitgevoerd terwijl ik liggend naar de sterrenhemel keek.”
• “mooier kan het bijna niet; prachtige muziek door toppianisten.”
• “toen Van Veen ‘River Flows in You’ begon te spelen hield ik het niet meer droog.”
• “ik ben hier nu al voor de vijfde keer, elke keer neem ik andere mensen mee om dit ook samen te beleven.”

www.ligconcert.nl





ligconcert_logo_final600
© 2007-2024, Stichting Ligconcert
Keppelseweg 24 | 7031 AS | Wehl | www.ligconcert.nl | KVK 80568556
Bestuur Ligconcert I ANBI | downloads | AVG | FAQ
volg ligconcert op social media:
| | |