De late werken van de Estse componist Arvo Pärt worden vaak gezien als spiritueel minimalisme; weinig noten, veel ruimte tussen de tonen, een ruimtelijk gevoel en tijdloosheid. De ruimte tussen de noten is soms zelfs belangrijker dan de noten die klinken! Ditzelfde principe horen we ook bij de muziek van Ludovico Einaudi.
De Minimal Preludes book I & II van Jeroen van Veen zijn geschreven voor piano in de traditie van J.S. Bach. Deze schreef zijn Wohltemperiertes Klavier toen de gelijkzwevende stemming was ontwikkeld in 1648. Vanaf dat moment kon je in alle toonsoorten (zeg kleuren) componeren en spelen. Van Veen heeft er een minimale wending aan gegeven; elk stuk is net als bij Bach opzichzelfstaand, maar kan ook als serie worden uitgevoerd. De muziek is tonaal, ritmisch, soms opzwepend dan weer in een verstilde sfeer. Deze muziek is al gebruikt in diverse Balleten, TV reklames en in het toneelstuk ‘Het Jaar van de Kreeft’ van Hugo Claus, gespeeld door TGA en geregisseerd door Luk Perceval. Nu ook als concertprogramma te ervaren. De cylcus wordt door luisteraars als een adembenemende reis door diverse landschappen ervaren.
PÄRT & VAN VEEN
Verstilde pianoklanken uit het hoge noorden: Arvo Pärt
Nederlandse minimal preludes van Van Veen
Arvo Pärt (1935)
Für Alina (1976)
Für Anna Maria (2006)
Variationen zur Gesundung von Arinouchka (1976)
Jeroen van Veen (1969)
Minimal Preludes Book I (2001-2003)
Minimal Preludes Book II (2004)
www.jeroenvanveen.com
Jeroen van Veen on Spotify
© 2007-2024, Stichting Ligconcert®
Keppelseweg 24 | 7031 AS | Wehl | www.ligconcert.nl | KVK 80568556
Bestuur Ligconcert I ANBI | downloads | AVG | FAQ
volg ligconcert op social media:
FACEBOOK | INSTAGRAM | X